Kategorie článků
SERVERY


Recenze - XCOM Stolní hra

XCOM je kooperativní stolní hra pro 1-4 hráče od společnosti Fantasy Flight Games, která v minulosti vydala řadu velmi kvalitních stolních her na náměty úspěšných seriálů, filmů a také počítačových her. Země je pod útokem mimozemšťanů (dále emzáků/cizáků) a to jediné, co stojí mezi nimi a lidstvem je tajemná organizace XCOM. Každý hráč se zhostí jedné nebo více rolí vrchních představitelů této organizace a společnými silami se snaží porazit hru samotnou, jejíž tempo a průběh v tomto případě velmi inovativně určuje digitální aplikace.

Vřelé poděkování pak patří našemu partnerovi - obchodu Ronegor - Deskové hry & věci kolem, díky kterému Vám tuto recenzi přinášíme a u kterého si tuto hru můžete i pořídit.

Obsah balení

Ihned po rozbalení krabice hra působí velmi kvalitním provedením. Balení obsahuje velký hrací plán s vyobrazením naší planety, sekcemi pro jednotlivé hráčské role a posuvníky pro znázornění vývoje války. Dále pak dvanáct perfektně provedených plastových miniatur vojáků – až po viditelné vázaní bot, 8 modelů stíhaček a 24 červených figurek UFO. Jednotlivé události a prvky hry jsou pak reprezentovány sériemi karet a žetonů. K vyřešení situací vzniklých ve hře pak slouží 4 modré kostky XCOM, které mají na dvou stěnách logo organizace znázorňující úspěch, a jedna osmistěnná cizácká kostka.

Pro hraní hry je však ještě nutno stáhnout externí aplikaci XCOM TBG, která je zdarma k dispozici jak pro mobilní zařízení na Google play, Amazonu i App Store, tak pro ty nemobilní, resp. MAC i Windows. Pokud by ani to nestačilo, je možno spustit tuto aplikaci v libovolném internetovém prohlížeči. XCOM TBG přímo určuje průběh a obtížnost hry. Náhodně vybírá situace, se kterými si hráči musí poradit často v omezeném čase.

 

Před začátkem hry

Na rozdíl od počítačové inkarnace hry XCOM, ve stolní verzi se budeme méně zaobírat taktickými misemi a stavěním základny. V tomto případe sledujeme invazi emzáků z pohledu těch, kteří řídí obranu planety ze zázemí. Na počátku hry si hráči zvolí, nebo jim je náhodně přidělena role, kterou budou zastávat. Tyto odpovídají jednotlivým členům štábu, tedy organizačního útvaru XCOM, a sestávají z náčelníka štábu, vedoucího výzkumu, důstojníka centrály a velitele jednotek.

Každá činnost organizace stojí nemalé peníze, reprezentované v tomto případe kruhovými žetony, a je právě úkolem náčelníka štábu rozpoznat, co si zbytek teamu může a nemůže dovolit. Jeho role je tak mít přehled o celém štábu a fungovat jako tmelící prvek. Kromě toho má na starosti vzdušnou obranu Země. Tato role tak vyžaduje člověka, který má ve skupině určitou autoritu.

Vedoucí výzkumu má na starosti zkoumání nových technologií z ruky, která je mu přidělena, a zdokonalování jednotek XCOMu. Přestože jeho tahy trvají citelně nejkratší dobu, je člověkem, který svými rozhodnutími dokáže zvrátit průběh celé hry. Jeho úkolem je tak mít přehled o tom, kde jsou slabiny teamu a vhodně zvolenými technologiemi tyto záplatovat.

Zodpovědnost nad výcvikem a nasazením vojáků XCOMu má pak velitel jednotek. K dispozici má 4 druhy figurek – útočník, podpora, odstřelovač a ranař, přičemž každá má unikátní výhody použitelné proti jiným druhům emzáků. Tento hráč musí průběžně nasazovat jednotky na jednotlivé mise a obranu základny tak, jak je potřeba, s ohledem na dostupný rozpočet, druh nepřátel a riziko pro své muže a ženy v boji. Na tomto místě by pak měl být člověk, který se nebojí riskovat, protože v jeho případě bude velkou roli hrát náhoda.

Ovládání mobilní aplikace je pak svěřeno důstojníku centrály a tento tak funguje jako spojka, která ostatní informuje o vývoji invaze. Kromě toho má na starosti satelitní síť planety, obranu orbity a schopnosti podporující všechny ostatní role. Před začátkem hry pak vybere v aplikaci obtížnost (Ano! Hra obsahuje více obtížností!) scénář, dle kterého se bude hrát, a umístí na hrací plán žeton označující základu XCOM. Tato lokace je zajímavá především pro náčelníka štábu, který má speciální schopnosti vztahující se ke kontinentu s bází.

 

Průběh hry

Cílem hry je splnit tzv. finální misi, která se nachází na hrací desce od počátku hry lícem dolů. V určitou dobu aplikace vyzve důstojníka centrály, aby kartu otočil. Hráči naopak prohrají, pokud emzáci příliš poškodí základnu XCOMu, anebo panika alespoň na dvou kontinentech postoupí až na stupeň chaosu. Samotná hra se pak dělí do dvou fází – fáze reálného času a fáze vyhodnocení, které se periodicky střídají. Během reálného času vládne aplikace. Nemilosrdně hráčům odpočítává čas na každý úkol anebo úkon. Situací, které vytvoří, je sice omezené množství, jsou však vybírané náhodně a hráči se tak nemohou psychicky připravit, že přijdou na řadu. Není také nikdy jisté, že se situace nebude opakovat.

 

Příklad: Aplikace nahlásí situaci „DETEKCE UFO“ v Asii a Africe. Důstojník centrály umístí miniatury UFO na dané kontinenty. Později v témže kole přijde pokyn pro náčelníka štábu „UMÍSTI STÍHAČKY“ a ten, poslušen logice a rozpočtu, umístí ideální počet stíhačů v ohrožených kontinentech. Co nemohl předvídat je, že ještě před koncem kola aplikace identifikuje další emzácké lodě tentokráte v Asii a Severní Americe. Další nasazení letadel již není možné a máme tak jeden kontinent zcela bez obrany a ve druhém najednou naši letci čelí velké přesile.

Pozn. Situace je dále řešitelná například za pomoci schopnosti důstojníka centrály přesouvat UFO mezi kontinenty anebo vhodně zvoleným využitím technologie z výzkumu. Hra tak skutečně vyžaduje dokonalou spolupráci teamu.

Cílem této fáze je pak popsat činnost emzáků na modré planetě a připravit hru pro fázi vyhodnocení. Cizácká aktivita je reprezentována posuvníkem míry paniky na kontinentech, kartami lokálních krizí, kartou mise znázorňující napadení pozemními jednotkami, kartami emzáků útočících na samotnou bázi XCOMu a figurkami UFO na jednotlivých kontinentech a orbitě.

Příklad: Aplikace informuje „KRIZE“, aneb pokyn pro náčelníka štábu. Ten vezme 2 karty krize, vybere menší zlo a umístí ho na plán pro fázi vyhodnocení. To vše pod 12 sekund.

Úkolem hráčů je pak na tyto situace reagovat v aplikací vymezeném a omezeném čase dle své role a svého nejlepšího mínění, s ohledem na názor a schopnosti zbytku teamu a rozpočet. Těmito akcemi se pak rozumí přidělení zkoumané technologie a vědců do laboratoří vedoucím výzkumu, nasazením stíhaček k obraně kontinentů náčelníkem štábu, vojáků na misi a k obraně základny velitelem jednotek a vymezení satelitů k obraně orbity důstojníkem centrály.

Poté, co se důstojníku centrály na jeho obrazovce rozsvítí zpráva „KONEC FÁZE REÁLNÉHO ČASU“, si mohou hráči na chvíli oddechnout. V těchto částech hry již nejsou jednotlivé akce omezeny časovým limitem a hráči zjistí, jak si vedli pod taktovkou času. Prvním krokem je vždy kontrola rozpočtu a vyhodnocení karet krizí. Úspěšnost výzkumu a leteckých, pozemních i orbitálních bitev se nadále řeší za pomoci kostek. Vzhledem k jejich použití je tak tato fáze poznamenána neopomenutelným vlivem náhody. Není to však jediný prvek rozhodování o úspěchu/neúspěchu. Příprava, výzkum a správné použití zdrojů a schopností jednotlivých rolí může zvýšit množství použitých kostek a šanci na úspěch výrazně zvrátit na stranu XCOMu. Neúspěchy pak vedou k tomu, že se na hracím plánu hromadí UFO a karty cizáků. Ti pak svou přítomností navyšují paniku na kontinentech a poškozují základnu XCOMu, přibližujíc tak hráče k prohře.

 

Rolování se provádí na kola, jejichž počet není omezen, ale s každým se zvyšuje šance operace na neúspěch o 1 až do maximálních 5ti. Hod na úspěch se provádí k6 XCOM kostkami (33% šance na úspěch), na neúspěch pak 1k8 cizáckou kostkou, na níž musí padnout hodnota větší, než je číslo kola - matematiku si proveďte sami. Případný neúspěch se vyhodnocuje adekvátně k roli, kterou hraje hráč. Pro vedoucího výzkumu a důstojníka základny neúspěch znamená pouze neschopnost použít nasazené satelity a vědce po dobu jednoho kola. Pro velitele jednotek a vedoucího štábu znamená neúspěch definitivní ztrátu účinkujících vojáků a stíhačů, které je nutno pracně a draze doplňovat.

Příklad: Ve fázi reálného času prvního kola po informaci aplikace „NEPŘÍTEL NA ZÁKLADNĚ“ lízne velitel jednotek kartu Mutona, který má 2 životy a velký problém s explozemi a odstřelovači. K jeho poražení je tak nutno hodit 2 úspěchy. Velitel se rozhodne nasadit ranaře, který si v explozích doslova libuje, a odstřelovače…což není třeba vysvětlovat. Díky tomu může ve fázi vyhodnocení proti Mutonovi rolovat hned 4mi kostkami. V prvním kole se příliš nedaří, na XCOM kostkách padne jen 1 úspěch a na cizácké číslo 3. Velitel se tak rozhodne jít do dalšího kola. Padne mu další 1 úspěch, což na doražení nepřítele stačí. Zadarmo to však nebylo, protože na emzácké kostce padlo číslo 2. Nebýt důstojníka základny a jeho schopnosti „Satelitní přenos“, který umožní jednou za kolo opakovat hod cizáckou kostkou, vzal by Muton oba obránce s sebou.

Na konci fáze vyhodnocení se aplikace zeptá, jak si team vedl (panika, základna, mise splněna/nesplněna), a hra pokračuje dál fází reálného času.

Po dokončení hráčům předem neznámého množství misí a kol vyzve aplikace důstojníka základny k obrácení finální mise a hra vstupuje do svého závěru. Dokud tato není splněna, hra běží dál jako doposud a stále hrozí hráčům prohra například kvůli panice. Hlavním účastníkem finální mise je pak velitel jednotek, který na tento úkol nasadí vojáky jako na kteroukoliv předešlou akci. Tato je však o poznání těžší. Naštěstí již v tuto dobu celý tým vlastní řadu technologií, kterými může jednotky podpořit (nálet, plazmové zbraně atp.). Celá hra je tedy tak trochu závodem s časem. Situace se stále zhoršuje a bez extrémního vlivu štěstí není možné protahovat hru do nekonečna. Možnost nastavení obtížnosti je pak vítaným prvkem, přičemž již na normální obtížnost (2. ze 4) se hra ukázala být slušnou výzvou

 

Zhodnocení

Přistupoval jsem k XCOM poněkud skepticky, vzhledem k použití externí platformy (v našem případě tabletu) a nutnosti si takovéto zařízení ponechat, pokud si budu chtít zahrát i ve vzdálenější budoucnosti. Stejně tak obvykle není mým šálkem kávy hra, která má časová omezení. Stále si myslím, že k použití digitální aplikace jako moderátora hry nebyl dostatečný důvod. Mnohem raději bych viděl balík karet, který by určoval scénář, a například přesýpací hodiny.

Přesto po odehrání několika her musím uznat, že ke skepsi nebyl dostatečný důvod. Aplikace plní svou funkci dobře a dokonce umožnuje snadnější naučení hry díky výukové misi. Kvůli omezenému množství času se pak hra často stává velmi hektickou a hráči mají tendence panikařit. Takové prvky jsem nepozoroval v žádné jiné stolní hře a myslím, že tuto je tak možno skutečně označit za velmi inovativní.

Provedení je pak prvotřídní, miniatury vojáků, stíhaček a UFO vypadají skvěle. Deska i karty jsou vyrobeny z materiálu příjemného na dotek s názorným tištěním. Pro mne osobně byly však poměrně rušivými prvky některé výrazy použité v české verzi hry (např. thin man přeložen jako hubeňour, anebo heavy jako ranař) a v neposlední řadě také určitý neoddiskutovatelný vliv kostek na výsledek hry. Rozhodně bych však doporučil tuto hru všem milovníkům kooperativních her, RPG her s jasně vymezenými rolemi a sci-fi všeobecně.

XCOM také zůstává věrný své počítačové předloze a nikterak nenarušuje toto univerzum. Naopak si myslím, že ho příjemně doplňuje. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že podívat se na válku s emzáky z pohledu lidí stojících v pozadí může být pro milovníky tohoto univerza velmi zajímavou zkušeností.

Galerie:

     

     

     

    

     



Herní portál od hráčů pro hráče
Copyright © TauriGaming 2015-2022
All Rights Reserved TauriGaming.cz