Kategorie článků
SPONZORING



PARTNEŘI


Agonyho Koutek - nový fenomén jménem VR

 

Někteří si budou určitě pamatovat sci-fi horror s názvem Trávníkář (v originále The Lawnmower Man). Tento film nastiňoval projekt Dr. Angela, kterým vzdělával prostinkého Joba, který sekal trávníky a neuměl počítat do dvou. Joba umístil do virtuálního prostoru, upnul ho do velkého gyroskopu a pomocí různých obrazců mu nutil do hlavy vědomosti a zvyšoval jeho potenciál. Jeho potenciál přerostl do té míry, že se Jobe jako takový stal součástí virtuální sítě a sám byl čistě vrituální. Budeme se s novým fenoménem VR cítit podobně?

Začněme představením dvou nejznámějších systémů a sice HTC Vive a Oculus Rift. Co nám nabízí? V základu oba disponují 3D obrazem. Techniky pro každý jsou ale poněkud jiné. Zatímco HTC Vive disponuje dvěma základnami, které se rozmístí do rohů pokoje, Oculus má pouze jednu jednoduchou. Zatímco Rift nám umožňuje volný pohled v prostoru, takže se můžete jednoduše kochat pohledem kolem sebe a otáčet tak hlavou virtuálním prostorem, HTC Vive Vás do tohoto prostoru přímo zasadí.

Proti Riftu má totiž HTC Vive dvě základny s laserovými snímači, které - postavené do rohů Vaší místnosti - scanují celý prostor, do kterého Vás zasadí. Systém tak může započítat do hry například Váš gauč. Je to skvělé, že se zakomponuje vše u Vás do hry. Druhý pohled z mé strany je, že to je zásadně nutné, abyste se při jedné hře nestihli odstranit z tohoto světa při nešťastných haváriích s nábytkem.

Oculus Rift v tomto pohledu pak působí defacto dojmem velmi drahých 3D brýlí, které používáte místo monitoru.

 

To je super, úplná virtuální realita! No...

Ačkoliv se v případě HTC Vive jedná o virtuální realitu, není rozhodně úplná. Po vzoru Joba z Trávníkáře mám představu o virtuální realitě, že se budete virtuálně procházet po neexistujícím světě. Co nám ovšem HTC Vive nabízí je statický prostor, kolem kterého se odehrávají všemožné věci. Pokud si odskočíte do kuchyně, odskočíte si z celého slavného VR. V tomto bodě už ani neuvažujme Oculus, který se stále rozhlíží u stolu, což je skvělé, ale pořád se jen rozhlíží (opravdu drahá myš a 3D monitor).

Tato "virtuální realita" navíc není z nejlevnějších. Cena HTC Vive je cca 25 000 Kč, což je opravdu dle mého názoru přemrštěné (předpokládám, že základní důvod pro vysokou cenu jsou minimálně tři písmenka HTC). Oculus Rift HD, který byl na svém začátku komunitní projekt zafinancovaný přes KickStarter a jehož majitelé se rozhodli podporující komunitu velmi decentně poslat do temných končin lidských střev díky prodeji značky Facebooku, nám nabízí cenu... ehm ehm... přijatelnější. Je to cca 19 - 20 000 Kč. Hádám, že zlevnění o cca 5k bude spojeno s absencí druhé základny (i Oculus pro určení polohy v prostoru používá jednu malou základnu, ačkoliv mi není úplně jasné proč). Pokud se zamyslím pouze nad cenovou relací, pak je cena Oculus Rift pro mě mnohem více NEodůvodněná než u HTC Vive (původní verze, která nebyla HD byla navíc o polovinu levnější).

Pokud se nad tím zamyslíme ještě dále, vcelku se nejedná ani o žádnou převratnou technologii. Ještě jako malého kluka mě vzal táta na veletrh IT technologií - INVEX. Dnes je tento veletrh již jen v podobě přidružené konference k jinému veletrhu. Nicméně tenkrát jsem měl možnost (asi si mnozí již ani nepamatují, někteří vůbec nebudou znát) zkusit si virtuální realitu v podobě helmy VFX-1. Pokud se nad tím zamyslím, tak tato helma vlastně nabízela tu samou službu jako Oculus Rift. Takže mi celkem uniká, kde je v tomto ohledu Oculus unikátní. 3D obraz pro nás již také není žádnou novinkou. Co se týče scanování prostoru v případě HTC Vive, ani zde nebylo počítám zapotřebí moc inovace, vzhledem k průmyslovým možnostem scanování prostoru, povrchu a celkově rozměrů. V čem je tedy VR tak převratná? Předpokládám, že především v designu brýlí.

 

Třešnička na dortu

Za třešničku na dortu pak považuji fakt, že vzhledem k tomu, že obě technologie vlastně potřebují dva různé obrazy (pro každé oko jeden), neskončíte s náklady na virtuální realitu jen u 20 tisíc. Zapotřebí bude totiž u většiny uživatelů upgrade jejich herního stroje. Jako minimum mají obě technologie grafickou kartu alespoň 4 GB - R9 290 / GT 980 a procesor minimálně i5 / FX-8350.

 

Po zvážení všech těchto faktů jsem konečně asi nalezl, kde je největší inovativní přínos v těchto technologiích. Jedná se o pokrok ve vydělávání peněz firmám, které tuto technologii produkují. Abych tady neplatil za zapřísáhlého odpůrce této technologie, myšlenka VR se mi velice líbí (a líbila se mi už před lety), jen nevidím moc VR zařízení a pokud v případě HTC Vive budeme mluvit o oné VR, pak nevidím nikoho, kdo by to dělal za rozumné peníze vzhledem k tomu, že různé části tohoto celku už máme technologicky velmi dobře zvládnuté především z průmyslových oborů.

Chápu, že pokud si pořídím VR kit pro svůj mobil (ať už z kartonu, nebo například high-tech od Samsungu), budou po mě lidé šlapat, že se odvažuji vůbec tyto technologie řadit na stejnou úroveň. A já se ptám proč? Mobil zasazen do VR headsetu je soustava dvou obrazů a čoček, které je uzpůsobí pro pohodlné vnímání okem. Vzhledem k přítomnosti snímače polohy mobilu pak mám i přenos virtuální reality založen na pohybu mojí hlavy. Jediný rozdíl tedy je, že mě nevyjde tato technologie na 20 tisíc, ale na pouhé 2 tisíce (v případě kvalitně zpracovaných brýlí).

Ptám se tedy znovu - Kde je ten úžasný pokrok, kvůli kterému mám investovat 25 tisíc do náhlavního monitoru (nic jiného tyto brýle defacto nejsou) a v mém případě ještě dalších cca 30 tisíc do nového herního stroje, abych si mohl perfektně užít... například kulečník za 19 Euro? Nevím jak Vám, čtenářům, ale mě se jeví, že se jedná jen o skvělý trik jak zaplatit další desetitisíce nadnárodním korporacím za další nesmysly. Názor si samozřejmě udělejte každý sám. Pro mě se jedná o vábničku na bohaté maniaky a nic víc.

 



Herní portál od hráčů pro hráče
Copyright © TauriGaming 2015-2017
All Rights Reserved TauriGaming.cz