Kategorie článků
SPONZORING



PARTNEŘI


Recenze: Karetní hra RobotiCS

 

Dalším kouskem v naší sérii recenzí deskových her je hra RobotiCS. Samozřejmě recenzi opět přinášíme díky našemu partnerovi Ronegor – Deskové hry a věci kolem. RobotiCS je hra pro 2 – 4 hráče, ale jak je uvedeno přímo od tvůrců, primárně je určena pro dva hráče, na které je taky přednostně balancována.

 

Obsah balení

Jednoduchý návod

Přehledný herní plán

Žetony zranění

Žetony vyčerpání

203 karet:

10 Alfa-Robotů

10 Programerů

25 Beta-Robotů

68 Zdrojů

55 Výbav

35 Programů

 

Všechny tyto součásti pak naleznete ve velmi praktické krabičce se zavíráním na suchý zip, do které můžete uložit vše po dohrání zápasu. Krabička je velmi skladná a karty s dalšími potřebami se do ní vejdou přesně.

V tomto bodě uvedeme také hned dva zápory. Hrací plán totiž není vytištěn na fólii z odolnějšího materiálu, ale na obyčejném voskovaném papíře. Vzhledem k vlastnostem papíru je to velmi nepraktické, jelikož po rozložení hrací plochy zůstávají na plánu četné ohyby, které jsou nepraktické k vykládání karet. Nejde o nijak zásadní nedostatek vzhledem k tomu, že hru si opravdu bleskurychle osvojíte a tento plán pak již potřebovat nebudete. Nicméně fakt zůstává, že pevnější plastová folie by rozhodně odvedla lepší službu.

Druhým nedostatkem je relativně malý počet žetonů zranění a únavy. V zásadě je jich dostatek, pokud budeme brát na zřetel fakt, že hra je koncipována primárně pouze pro dva hráče. Při počtu čtyř hráčů si však dokážeme velmi snadno představit situaci, kdy žetonů bude nedostatek. Jednoduché řešení tohoto „nedostatku“ by bylo vložení druhé destičky s žetony k vyloupání.

Na hru samotnou však tyto nedostatky vliv nemají a jak jsme uvedli, jeden nedostatek je relativně nepodstatný a druhý se dá jednoduše řešit mnoha způsoby. Zamrzelo nás pouze to, že řešení nepřichází od tvůrců hry.

   

 

Cíl hry

Jak už název napovídá, v této hře půjde o roboty. Celá hra je pojata jako souboj dvou robotů. Tito roboti nesou označení α-robot. Vy se naopak ujímáte pozice programera, který svého robota vylepšuje, vybavuje a podporuje k cestě za vítězstvím. K dosáhnutí tohoto cíle pak máte k dispozici různá vylepšení v podobě karet akcí, reakcí, výbavy, vlastnosti α-robota a ještě svých vlastních schopností daných programerem, za kterého hrajete.

Vítězství dosáhne ten hráč, který během hry sníží protivníkova α-robota na 0 zdraví. Velmi pozoruhodný je fakt, že zdraví každého robota se skládá z části z jeho štítů a zčásti z jeho zdraví jako takového. Několik efektů ve hře se pak na tyto hodnoty odvolává (na přítomnost nebo nepřítomnost štítu), takže při výběru robota je vhodné započítat i tento faktor.

Ke zdárnému vítězství si pak v průběhu hry sestavujete balíček karet, který tvoří váš herní balíček. Od začátku je dobré plánovat, co bude vaše strategie a čím hodláte robota podpořit.

 

Průběh a principy hry, aneb recyklace je váš přítel!

Jak jsem uvedl v nadpise, recyklace je hlavní princip této hry. Nejprve však hodlám rozebrat, jak funguje stavba balíčku tak říkajíc on-the-fly, neboli za běhu hry.

Princip je vcelku prostý, ale účinek má obrovský. Každý hráč začíná s minimálním balíčkem 10 karet, ve které mají všichni hráči stejné karty. 7 karet zdrojů, dvakrát obrannou/podpůrnou kartu a jednu čistě obranou kartu. Mezi hráči je také rozložen na stole takzvaný robomarket. Ten se skládá z 8 balíčků (náhodně namíchaných ze všech kare výbavy a akcí) různých karet a dále pak ze tří balíčků obsahujících jen karty zdrojů. Karty zdrojů mají tři úrovně dle toho, kolik těchto zdrojů přidají svým vyložením.

Karty si kupujete za zdroje, které vám přijdou do ruky po nalízání karet do ruky do daného kola. Osm balíčků robomarketu je otočeno lícem dolů vyjma vrchní karty, která se vždy odkrývá. Těchto viditelných 8 karet tvoří spolu se zdroji aktuální nabídku, ze které můžete v danou chvíli nakupovat a obohacovat tak balíček. Pokud vám tedy ve svém kole kartu, kterou nutně potřebujete (a nemůžete bez ní žít), nepřítel vykoupí a na její místo nepřijde ta samá, budete muset počkat, až se znovu objeví v nabídce. Koupené karty pak dáváte na vrch svého herního balíčku lícem dolů. Tímto způsobem se váš balíček obohacuje a roste. Po každé odehrané ruce tak lízáte dalších 7 karet, ve kterých přijdou i ty právě zakoupené. Balíček jako takový je na začátku minimální, jelikož se stále recykluje.

Průběh kola je velmi jednoduchý a podobá se části herního tahu ve hře Magic: The Gathering. Váš tah se skládá ze čtyř fází: hraní karet, útok, opět hraní karet a závěrem recyklace. Důležité pravidlo pro hru je, že zdroje je možné z ruky vyložit a není potřeba je okamžitě použít. 

Nejprve tedy zahrajete karty, které potřebujete před svým útokem. Pokud jste do ruky dostali zbraně, nebo jiné karty výbavy, můžete je navěsit na svého robota podle platných pravidel (v základu robot unese jen jednu kartu od každého druhu výbavy). Pokud α-robot nebo β-robot nemají zbraně, nemohou útočit na nepřátelského α-robota. Ve hře jsou i další způsoby, jak způsobit zranění nepřátelskému α-robotovi i beze zbraní. Nejvhodnější jsou dle mého názoru k tomuto účelu β-roboti. Ti totiž oplývají efektem ve znění: „Když přijde tento β-robot do hry, …“ a někteří z nich v tomto efektu obsahují i zranění nepřátelského α-robota.

Po útoku se pak opakuje v podstatě první fáze kola, kdy opět můžete hrát různé karty. Zmínění β-roboti mohou být vyložení i v této fázi hry (kdy si například již váš nepřítel vypotřeboval různé obrany). Závěrečná fáze recyklace pak už působí spíše jako úklid vašeho hracího prostoru. V této fázi totiž kromě karet výbavy α-robota (podpora a obrana), které na něm mají zůstat z hlediska pravidel, putuje vše do robošrotu (odkládací balíček vašeho herního balíčku). Týká se to i zbraní, β-robotů a kompletně všech karet, které vám zůstaly na ruce. Z herního balíčku, po této čistce, pak nalížete nových 7 karet, které budou tvořit vaši ruku v novém kole.

Důležité upozornění, s kterým je při hře potřeba počítat: v momentě kdy jste na tahu, nemá smysl si uchovávat karty na obranu, jelikož na nepřátelský tah budete mít v ruce již karty nové. V zásadě se jedná o koncept, kdy jednu ruku karet odehrajete ve svém tahu a bráníte již s rukou novou. Pokud tedy ve svém tahu donutíte použít nepřítele některé karty, své kolo odehraje již s méně kartami. Pokud v jakémkoliv bodě hry máte líznout kartu z hracího balíčku, ale ten je již vyčerpaný, vezmete celý robošrot, zamícháte ho, a tím vytvoříte herní balíček nový. Ve hře tak neustále vše recyklujete a vše se vám znovu vrací do hry po zamíchání.

Mimo všechny karty má jednu vlastnost sám váš robot, která je platná jako pasivní a po celou dobu hry. Váš programer pak má ještě další dvě schopnosti, ale v každém kole můžete provést jen jednu z nich a pouze jednou. Každá schopnost programera se pak platí body vyčerpání. Jednu schopnost má vždy programer levnou a jednu dražší. Navíc každá schopnost může mít uvedenu ještě další podmínku, kterou pro použití schopnosti musíte splnit, přímo v jejím textu. Každý programer má svůj limit, kolik snese vyčerpání. V momentě, kdy programer naplní limit svého vyčerpání, prohrává. Jeho schopnosti by tak pro vás měli být spíše poslední záchranou (až na výjimky), než běžnou rutinou.

Hra jako taková do hloubky prověří vaše kombinační schopnosti.  Ty musíte využít už při samotném nákupu karet (stavbě balíku), ale také při hraní karet jako takových. Vzhledem k tomu, že se v každém kole všechny karty odstraňují ve fázi recyklace, musíte vytvářet co nejlepší comba a postupy jen z toho, co máte aktuálně na ruce. Během několika her jsme pochopili, že comba jsou klíčem celé hry. I proto je nutné velmi dobře uvažovat, jaké všechny karty si pustíte do balíku, aby byl dobře složený a zároveň aby nebyl příliš veliký. S rostoucím herním balíčkem si totiž na opakování dobrých karet můžete také delší dobu počkat, než celý balík recyklujete.

 

Podtrženo sečteno

Hra je extrémně jednoduchá na naučení, ale poskytuje opravdu velké množství zábavy a také velmi napínavé situace, kdy můžete být nuceni vsadit všechno na štěstí. Pravidla jako taková jsou zpracována relativně přehledně na jedné straně formátu A4 potištěné z obou stran. Na druhou stranu poskytují docela široký prostor pro vlastní výklad sporných bodů a ne všechny situace jsou z nich jasně a zřetelně posouditelné.

Herní kolo po osvojení pravidel a karet trvá mezi 15 – 30 minutami. Herní mechaniky se vám dostanou pod kůži během první hry, karty a podobně si obhlídnete cca po třech hrách. Celkově se tak jedná o hru, která má velice příjemný spád, je akční, nápaditá a přitom se v ní dá vytvořit velké množství strategií. Zároveň nepotřebuje pravidelné dokupování karetních balíčků, sledovat různé edice a podobně. Prostě přijdete, rozbalíte, namícháte a hrajete. Hra může být i velmi vděčný dárek pro mladší hráče, vzhledem k jednoduchým principům a rychlému zaučení.

Jako třešnička na dortu pak působí možnost zakoupení knihy RobotiCS od samotného autora hry, kterou vydává společnost Albatros. Můžete si tak užít i příběh na pozadí robotických válek, které mohou působit i jako doplňková hra k některým složitějším a větším titulům, které se vám podaří dohrát dříve, než plánujete zakončit večer.

V případě, že máte zájem o tuto hru, můžete si ji zakoupit a nechat doručit přímo v obchodu Ronegor – deskové hry a věci kolem ZDE.

První kapitola knihy RobotiCS je pak ke stažení na tomto odkazu.

 

Některé další obrázky z této hry:

   

 

 



Herní portál od hráčů pro hráče
Copyright © TauriGaming 2015-2017
All Rights Reserved TauriGaming.cz