Kategorie článků
SPONZORING



PARTNEŘI


Agonyho Koutek - PayDay 2 - náhrobek morality?

Včerejším dnem vydal Overkill tým prohlášení o 100. updatu hry PAYDAY.  Vše je zalité sluncem, jednorožci sjíždí duhu v oblacích a svět trpaslíčků a lidí je neskonale šťastný. Součástí prohlášení je totiž informace odkazující na opětovné vlastnictví značky PAYDAY společností Overkill. K této skvělé novince hráčům zpřístupnili i nový granát, nové dovednosti a black market je pro hráče zdarma (myšleno odteď do budoucna - staré záležitosti tak nejsou zpětně aplikovatelné).

Je to skvělá novinka pro nás hráče, jelikož tím pádem mizí mikrotransakce. No super. Po první vlně nevole, která se zvedla proti mikrotransakcím, jsme se dočkali a po relativně dlouhé době zmizeli. Tedy bouchneme všichni rychlé špunty...nebo že by...

 

Je to krásné, ale...

Pojďme se podívat na dobu, kdy mikrotransakce vznikly. Byla to pro PAYDAY značku velmi rozvášněná doba a myslím si, že ani Overkill nečekal takovou vlnu protestů. Jednalo se o několikadení event, ve kterém odkrýval Overkill nové věci, záležitosti, uvedl do hry skiny (které původně navíc zvýhodňovali vlastnosti zbraní - DAFUQ?!) a mimo jiné zmiňované mikrotransakce.

Záhadně tehdy zmizel příspěvek od samotného Almira z Overkill, který se na steamu dušoval, že mikrotransakce do hry PAYDAY nikdy nevstoupí (a ejhle, přijeli v plné parádě s velkým eventem). Spousty hráčů zažily velké zklamání nad tím, že po spoustě placených DLC (které obsahovaly velmi rozporuplné vybavení - jelikož každý bychom si na loupež vzali stožár i s vlajkou namísto kapesního nože) přišel další způsob jak odlifrovat peníze z našich kapes.

Po celou dobu tohoto eventu na (uvedl bych až brutální) nápor hráčů ohledně mikrotransakcí studio Overkill naprosto nereagovalo. Cca po dvou dnech se pak ozvali s tím, že díky velkému eventu u nich nikdo nemá čas na vyjádření ohledně tohoto a budou se tomuto věnovat po skončení eventu. Logicky to nám hráčům nestačilo a proto pro nás bylo velmi skličující, když po několikadením čekání přišla tak vágní informace, že je to mrzí, ale bohužel k tomu byli donuceni.

Dnes máme jásat nad tím, že budoucí obsah black marketu pro nás bude zcela zdarma, dostaneme nějaké to cukrdle a budeme všichni spokojená gamerská rodina. Předem prohlašuji, že můj postoj vůči společnosti Overkill a titulu PAYDAY přetrvává. Mám pro to hned několik důvodů.

 

Sliby chyby aneb poučme se z historie.

Bývala doba, kdy jsem skutečně věřil, že mikrotransakce se hře PAYDAY vyhnou. Již jejich DLC systém ve mě vzbuzoval rozporuplné pocity nad tím, zda to budu brát defacto jako mikrotransakce či nikoliv. V jedné fázi hry dokonce udělali výzvy na nejtěží obtížnost takovým způsobem, že pokud člověk nedisponoval DLC arzenálem (který byl v mnoha případech absurdní a nesmyslný), bylo defacto nemožné výzvu splnit.

Dnes po mě Overkill žádá abych opět v něco z jejich strany uvěřil. Vážně čekají, že mám tak krátkou paměť a nedokázal z ní vyvolat pocity nad tím, když implementovali kontroverzní mikrotransakce? Jakožto lidé odpouštíme (ne v mém a v tomto případě), ale nezapomínáme.

 

Značka PAYDAY je opět pod jejich kontrolou. A dál?!

Overkill staví celou věc do pozice, že nemohli až tak moc ovlivnit vnesení mikrotransakcí. Osobně vnímám dvě varianty. Buď od počátku tento projekt nemohli až tak dalece ovlivnit a pak je tedy rozumné očekávat, že od tohoto studia neuslyšíme takovéto velkohubé sliby. Ale jak se říká, velkohubým slibem nezarmoutíš a Overkill na něm alespoň dobře vydělal.

Druhá varianta je, že se značkou PAYDAY obchodovali a zaprodali se tak za další (jak by se řeklo v PAYDAY: The Heist) MONEEEYYY. V tomto případě je opět chyba na straně Overkillu. Pokud se vývojář za svůj počin postaví s nějakým slibem, kterému mají hráči věřit, beru pak jako velice amorální, pokud to změní v závislosti na svém obchodování. Měli si pohlídat splnění svého slibu, nebo - a to se vracíme k variantě jedna - neměli tento slib dávat. Opět jako v první variantě platí: velkohubým slibem nezarmoutíš.

 

Udělali vstřícný krok směrem k hráčům. Skutečně?!

Skutečně tato akce k 100. updatu vypadá, že je zásadně směřována především pro dobro hráčů. Je tomu tak? Schválně nahlédněme do grafu hráčské návštěvnosti za poslední období ze stránky steamcharts.com

Na tomto grafu je celkem patrné, že v březnu došlo ke kolosálnímu propadu a ačkoliv se pak v dubnu návštěvnost opět zvědla, od té doby konstantně klesá s počty cca 4 tisíce hráčů týdně. V porovnání s tím, kdy PayDay 2 měl v jakýkoli moment dne desetitisíce hráčů online je to relativně smutné číslo.

A tedy v tento čas, kdy počet hráčů PAYDAY je už velmi nízký, přijde 100. update s úžasnou informací, že se poplatky black marketu ruší. Óó jaká to náhoda. Navíc oznámení od Overkill obsahuje ujištění o pokračující 18 měsíční podpoře, ve které plánují vydat další obsah do hry. Rozumím tomu hádám správně, že se jedná tedy o klasické placené DLC do hry (každá zbraň za reálné peníze defacto).

Podrtženo sečteno máme věřit, že se Overkillu podařil průlom, díky kterému se mohou vrátit ke svému již jednou porušenému slibu jiným slibem, že nás nechají platit za obsah jen starým způsobem. Navíc okořeněné tím, že tato "možnost" přichází v době kdy se hra PAYDAY 2 tváří jako silně umírající.

 

Zavěr opět poprosím, ať si udělá každý svůj. Pro mě je Overkill nadále společnost, která nedrží své slovo, jde jí jen o peníze a i ždímání peněz je ochotná nám podávat stylem: to děláme z lásky k hráčům. Co se týče tohoto slavného updatu, nechává mě ledově chladným a nadále hodlám tento titul ignorovat jako doposud. Ostatně mě rodiče vždy učili: "Důvěru ztratíš během vteřiny, ale získat ji zpátky je práce na mnoho let." U mě Overkill už zaznamenal svou vteřinu ztracené důvěry a teď si počká několik let, než budu ochoten uvažovat o opětovné důvěře k jejich hrám.



Herní portál od hráčů pro hráče
Copyright © TauriGaming 2015-2017
All Rights Reserved TauriGaming.cz