Kategorie článků
SPONZORING



PARTNEŘI


Recenze - Zaklínač desková hra

 

V loňském roce vydala společnost Fantasy Flight Games, ve spolupráci s CD Projekt Red, deskovou hru Zaklínač, která perfektně zapadá do světa zaklínače. Jedná se o deskovou hru pro 2 až 4 hráče, která tvoří vpravdě excelentní doplněk především pro zájemce o svět zaklínače Geralta z Rivie, ale také každého fanouška her a fantasy. Budete právě Vy hrdinou, který nasbírá nejvíce bodů v průběhu hry plné nebezpečných úkolů a dobrodružství, záludných oblastí zaklínačského světa a vyjde jako vítěz?

Díky našemu partnerovi, obchodu Ronegor – Deskové hry & věci kolem, Vám přinášíme naší velkou recenzi této hry, o které již teď prozradím, že je více než skvělá.

 

Co dostanete v krabici

Balení Zaklínače obsahuje opravdu spoustu věcí. Všechny herní prvky, se kterými budete hrát, jsou – a to bychom velmi rádi zdůraznili – opravdu excelentně zpracované. Ať už se jedná o velmi detailní a krásné figurky hrdinů (vždy je možnost si je navíc nabarvit), přes velký a skvěle přehledný hrací plán, kvalitní karty různých velikostí až po spoustu žetonů pro značení nejrůznějších záležitostí na hracím plánu a tabulkách hrdinů. Pro lepší představu uvádíme, co přesně najdete po rozbalení krabice s hrou:

1 přehled pravidel a 1 průvodce hrou
1 hrací plán
4 plastové figurky hrdinů
4 tabulky hrdinů
12 žetonů akce - pro každého hrdinu 3, barevně odlišené
9 kostek – 3 bojové, 1 pro Triss, 1 pro Yarpena, 1 pro Marigolda, 3 pro Geralta
48 karet úkolů (tři kategorie po 16 kartách)
120 karet pátrání (tři kategorie po 40 kartách)
40 karet nepřízně osudu
20 karet šťastné náhody
4 karty společníků (pouze pro Yarpena)
60 karet vylepšení (po 15 pro každého hrdinu)
210 různých žetonů (zlaťáky, zranění, nepřízeň osudu, stopy, trofeje a další)

Grafické zpracování hry, jelikož se jedná o spolupráci se studiem CD Projekt Red, odpovídá počítačové hře The Witcher III: Wild Hunt. To považujeme za velmi pozitivní, jelikož grafické zpracování počítačové hry bylo excelentní a zpracováním tato desková hra toto tvrzení jen podtrhuje.  Navíc množství herních prvků Vám dává možnost vše podrobně zaznamenávat na plochu v průběhu hry, ale také si máte pořád s čím hrát.

 

Hrdinové hry

Hráči se v této hře pasují na jednoho ze čtyř hlavních hrdinů zaklínačského světa. Svět pana Sapkowského samozřejmě obsahoval více hlavních charakterů, kteří se účastnily celého děje jeho knih, nicméně výběr studia CD Projekt Red tady chválíme, jelikož každý hrdina je zastoupením jedné skupiny ze zaklínačského světa. Hra se tak odehrává v zastoupení Geralta z Rivie – zaklínače, Triss Ranuncul – kouzelnice, Marigolda – barda a Yarpena Zigrina – trpasličího žoldáka se svými „ogary“.

Osobně chválím především výběr Triss Ranuncul, jelikož i v knihách byla mou oblíbenou favoritkou oproti Yennefer z Vengerbergu, kterou v této hře nepotkáte. Chápeme, že se určitě najdou hráči, kteří by spíše uvítali na hracím plánu Yennefer, ale pokud patříte do této skupiny, doporučujeme soustředit se na jiný charakter. ;-)

Co se týče charakteristik (styl hry a přednosti) jednotlivých postav ve hře, je až ohromující, jak moc odpovídají svým knižním předlohám. Stručný popis postav by byl takovýto:

Geralt z Rivie – charismatický zaklínač, který je stvořen primárně pro boj s nestvůrami. Jeho dovednosti a počet bojových kostek jasně prozrazují, že jeho hlavním cílem je zabíjení nestvůr a to většinou za cenu vlastního zranění způsobeného buď lektvary jeho výroby, nebo nestvůrami stojícími proti němu. Geralt je vynikající zabiják, který ovšem většinou za dosažené výsledky zabitých nestvůr platí vlastními zraněními. Zvýhodněn je ve směnném kurzu trofejí boje za příslušné stopy, nicméně v trofejích diplomacie je znevýhodněn horším směnným kurzem (o stopách a trofejích se budeme bavit dále v části Děj, principy a cíle hry).

Triss Ranuncul – velmi přitažlivá, zrzavá kouzelnice, která jistě uchvátila ve své počítačové podobě nejedno mužské srdce. Ve hře může disponovat mnoha rozličnými kouzly, díky kterým vyhraje nejeden boj. Vše je potřeba ovšem platit manou a tu si pak musí dobíjet, pokud chce zůstat stále ve střehu. Velmi pěkně pak působí fakt, že pokud se Triss rozhodne využít portálů k rychlejšímu přemístění po hracím plánu, nese to sebou negativní následky (přesně dle knižní předlohy, kde portály byly nebezpečnou záležitostí). Triss je pak zvýhodněna na směnný kurz magických stop za trofeje, ale znevýhodněna na kurz trofejí za boj.

Marigold – oprsklý, drzý a žoviální bard, který dokáže jen svou loutnou a zpěvem vydělat peníze na svou večeři, na svůj alkohol a nejednou mu vynese i nějakou tu dívku, která mu chce dělat společnost. Jeho předností, opět přesně dle charakteristiky postavy v zaklínačském světě, je umění shazovat své problémy na ostatní, kteří pak tyto problémy za něj řeší / odnesou. Po zkušenostech z deskové hry, je v tom Marigold opravdu dobrý. Stejně jako Triss je znevýhodněn na směnný kurz trofejí za boj, ale naopak snadněji dostane trofeje za diplomacii.

Yarpen Zigrin – bodrý a dobrácký trpaslík, který kde může, pomůže (pokud v tom chřestí žluté zlato) a rozhodně kamkoliv jde, jde s ním i jeho parta věrných ogarů, mezi které patří například i bratři Dahlbergovi. Jeho speciální dovedností jsou pak jeho čtyři ogaři (kterými se odlišuje od ostatních postav), kteří mu pomáhají se vším, co ho potká. Nejedná se o kdovíjakého zabijáka, ale abyste tohoto hrdinu srazili na kolena, budete potřebovat mnohem víc než jednoho kuroliška nebo ducha. Yarpen je odlišná postava i z hlediska směnných kurzů, jelikož v žádném nemá výhodu, ale ani nevýhodu. Navíc může mít o dvě zranění víc, než všichni ostatní hrdinové.

Osobně mám s výběrem charakterů jen jediný problém. Nikdy se nemohu rozhodnout, za kterého bych hrál radši. Všichni hrdinové jsou něčím výjimeční a na desce se, ač soupeří proti sobě, doplňují. I proto je možné v rámci taktizování ve hře uskutečňovat obchody. Můžete se svými soky směňovat stopy, případně se můžete domlouvat i na herních příslibech do budoucna. Hra tak krásně podtrhuje, že se nejedná o znepřátelené charaktery.

 

Děj a cíl hry

Děj celé deskové hry se odehrává mezi jednotlivými městy zaklínačského světa. Vydáte se tak třeba do Wyzimy, Oxenfurtu, Rivie a dalších známých měst. A proč že budete běhat přes tato města? Důvod je prostý – budete na ploše plnit všemožné úkoly, které Vám zadají karty úkolů. Ty jsou, jako ostatně většina obsahu v této deskové hře, rozděleny do tří kategorií – magie (modrá barva), boj (červená) a diplomacie (fialová). Každá postava má svou vlastní tabulku, která poskytuje přehled směnných kurzů stop za trofeje (podrobněji dále), možné akce, přehled o zranění a žetonech nepřízně osudu a mimo jiné také informaci, z kterých balíčků úkolů si postava může vybírat. Například Geralt z Rivie si může vybírat jedině z červeného balíčku úkolů – tedy bojového.

Úkoly se takto nerozlišují kvůli své výhradnosti, ale především s ohledem na to, k čemu spíše tíhnou. Tedy to neznamená, že na červených kartách budete pouze bojovat a na modrých pouze kouzlit. Každá karta úkolů je rozdělena do několika částí - hlavní úkol, vedlejší úkoly, pomocný úkol a důsledky. Cíl hry je ze všech těchto úkolů nasbírat v průběhu a při dokončení hry co nejvíce bodů. Každý úkol má svou hodnotu v počtu vítězných bodů. Tyto body se Vám sčítají v průběhu celé hry za každý splněný úkol z Vámi vybrané karty.  Okolo 3 stran celého hracího plánu pak vede počítadlo, na kterém se pomocí žetonů charakterů zaznamenává, na jakém počtu bodů se právě nacházíte. Body ovšem můžete v průběhu hry i ztrácet a jak se nám při hraní hry potvrdilo, to že má někdo aktuálně výrazně více bodu neznamená, že by měl hru vyhrát.

 

Karty úkolů

Karty úkolů jsou jednou z nejzásadnějších částí hry. Body, které jsou rozhodujícím ukazatelem vítězství ve hře se získávají primárně z úkolů. Bočně můžete získat nějaký ten bod z nestvůr, nebo událostí na kartách. Karta úkolů má pak následující dělení:

Hlavní úkol – nejsložitější úkol z celé karty. Musíte na něj nasbírat potřebné trofeje (vždy uvedené přímo u daného úkolu), kterými úkol musíte zaplatit, abyste ho mohli splnit. Zapotřebí ke splnění úkolu je také stát ve městě, které je uvedeno na kartě – pak můžete zaplatit potřebnou částku v trofejích.

Vedlejší úkoly – jedná se o bonusové úkoly, které nemusíte plnit v průběhu hry, ale vřele se to doporučuje, pokud chcete mít více bodů. Většinou tyto úkoly spočívají v zaplacení určeného počtu některých stop, případně můžete nalézt i úkol, který splníte pouhým docestováním do daného místa.

Pomocné úkoly – jedná se o úkoly, které paradoxně nemůže splnit Vaše postava, ale kterýkoliv z ostatních hráčů. Pro splnění těchto úkolů je potřeba stát na stejné lokaci jako majitel plněného úkolu a zaplatit danou částku stop nebo zlaťáků.

Důsledky – obsahují informaci o tom, co nastane, až hráč úkol splní. Zpravidla je to tažení jedné karty šťastné náhody a dalších efektů. Pozor, důsledky nemusí být všechny nutně pozitivní!

Každý úkol z karet úkolů se dá splnit právě jednou a po jeho splnění se automaticky připočítávají vítězné body, které k danému úkolu patří. Pro snadnější přehled o pomocných úkolech má hrací plán přímo místo, kam se pokládají žetony charakterů pro bleskový a jasný přehled o tom, kterou měnou se platí čí pomocný úkol.

Hra končí v momentě, kdy některý z hráčů ve svém tahu uzavře třetí hlavní úkol (pozor, tím nevyhrává hru). ostatní hráči pak každý odehraje ještě jeden svůj tah, aby dostali možnost dohnat zavírajícího hráče. Hru pak vyhrává hráč, který získal za celou hru nejvíce vítězných bodů. Hra Zaklínač také nabízí verzi "epické dobrodružství", ve kterém se hra uzavírá po splnění pěti hlavních úkolů. Na tuto verzi si ovšem připravte celé odpoledne volno - bude Vás čekat opravdu epické dobrodružství.

 

Principy hry

Akce a činnosti: ve hře Zaklínač je zásadní rozdíl mezi slovem Akce a Činnost. Za Akci je považována akce, která je přímo zmíněna na kartě každého charakteru. Základních akcí je u každé postavy pět – 4 stejné pro všechny postav a 1 vždy odlišná podle postavy, kterou hrajete. Všechny ostatní se nazývají činnosti a provádí se před a po akcích. Akce můžete použít následujícími způsoby:

Pohyb – pohyb o jednu nebo dvě trasy na hracím plánu. Pokud se pohnete o dvě trasy na hracím plánu, budete nuceni vyřešit kartu nepřízně osudu.

Pátrání – vezmete si kartu z jednoho ze tří balíčku pátrání ( modré patrání obsahují většinou modré stopy, červené červené stopy a fialové fialové stopy). Při pátrání se Vám ovšem nemusí nutně jen dařit. Můžete dostat karty typu Nezdar, při kterých se něco semele a – především – pokazí. Například v červeném balíku to znamená, že budete nejspíš s někým bojovat. Není to až tak nebezpečné, jak se může zdát, ale ve výsledku Vás pátrání může jen něco stát, místo zisku. Proto v tomto bodě doporučujeme to nepřehánět. Výhodu v tomto ohledu má například Marigold, který je za své vylepšené schopnosti schopen si vzít dvě karty místo jedné a tedy šanci na nezdar razantně snižuje.

Odpočinek – Odpočinek slouží k léčení zranění, která máte aktuálně na své tabulce hrdiny

Vylepšení – z balíčku svých vylepšení si líznete dvě karty a jednu si necháte. Druhou pak odhodíte.

Pátá vlastnost je pak různá pro každého hrdinu – Marigold si zazpívá a dostane zlato, Triss si nabije kouzla, Geralt umíchá své lektvary a Yarpen může zapřáhnout dva ze svých čtyř ogarů.

Díky tomu, že v každém tahu můžete použít pouze dvě hlavní akce z tabulky hrdiny, musíte si plánovat své kroky i poněkud dopředu a aktivně se přizpůsobovat okolí a dění ve hře. Navíc akce se Vám díky nepřízni osudu můžou proměnit ve zbraň proti Vám a skrze zranění o ně pak dočasně i přijdete. Je čistě jen na Vás, co pro Vás bude v každém kole důležitější a co podniknete – vybírejte pečlivě.

Jak jsem uváděl dříve, platí se za splnění úkolů trofejemi, které se získávají, podle specifických směnných kurzů dané postavy, za stopy. Stopy můžete získat několika způsoby přímo z pomocných karet. Primární zdroj stop jsou vybarvená políčka jednotlivých měst (až na vyjímky). Podle barev, které jsou uvedené v kruhu u každého města, takovou si můžete vybrat stopu.

 

Vzhledem k tomu, že je potřeba sehnat relativně hodně stop na to, abyste uzavřeli svůj hlavní úkol (a ještě o něco víc, abyste uzavřeli své vedlejší a cizí pomocné úkoly), může se zdát, že budete jen běhat po plánu a sbírat stopy z políček. Je to vše ještě daleko nebezpečnější. Každý region obsahuje totiž „překážky,“ neboli situaci, se kterou se potkáte na konci svého tahu podle regionu, ve kterém se nacházíte. Tyto překážky tvoří nestvůry a žetony nepřízně osudu. Vy si pak musíte vybrat jednu překážku, které se budete věnovat (1 příšera nebo žeton nepřízně). Proto velmi brzy zjistíte, že je potřeba ve své strategii zohlednit kde se plní hlavní úkol a přes jaké regiony tam máte dojít. A samozřejmě jak vyděláte stopy. Pokud budete mít velké štěstí (jako já ve včerejší hře), stopy se Vám sejdou než řeknete švec. Na velké štěstí z několika karet a překážek ovšem opravdu nespoléhejte.

Jak jsem psal, v hladkém průchodu oblastmi, městy a všeobecně Vám budou bránit nestvůry (kikimora, kurolišek, duchové a další) a nepřízně osudu. Nestvůry není třeba představovat, nicméně zajímavé jsou nepřízně osudu. V tomto speciálním balíčku naleznete všemožné pohromy, které Vás po cestě potkali. Žetony nepřízně osudu se Vám totiž mohou dostat i na tabulku hrdiny a pokud se rozhodnete využít akci na které se nalézá, budete táhnout další kartu nepřízně osudu. Věřte mi, že karty nepřízně osudu velmi rády množí tyto žetony a ještě k tomu si do Vás občas i krutě šťouchnou – například pokud dostanete zdržení, jste chudší o následující akci. Nestvůry, ale i nepřízně osudu Vám mohou dopřát i nějaké to zranění, které Vám pak na tabulce hrdiny zablokují příslušnou akci úplně, dokud se nevyléčíte odpočinkem. Zranění jsou lehká nebo těžká, podle toho co karta určí a samozřejmě se také patřičně ke své vážnosti hůře léčí. Proto pokud někam velmi pospícháte, nebo spoléháte na svou flexibilitu, je dobré se od nich držet dále.

Abychom si nemysleli, že tohle bude všechno, do hry nám pak vstupuje ještě Nilfgaardské císařství v podobě stupnice války. V případě, že Vás karta vyzve, posunujete stupnici války ve směru hodinových ručiček na další nesnáz, která se tam skrývá. Ta se Vám tím okamžitě dostává do Vašeho regionu, případně do regionu jiného, určeného kartou. V průběhu celé hry se Vám tak velmi dynamicky mění překážky, které jsou v regionech. Podle toho budete muset upravovat svou strategii ve hře, kterou máte průběžně vytyčenou. Hra Vás tímto způsobem velice příjemně drží ve střehu. Rádi bychom podotkli, že nejen z pohledu těchto záležitostí, ale také z pohledu průběžného stavu vítězných bodů během hry nebudete moci učinit žádný závěr předem. Především nepodceňujte sílu pomocných a vedlejších úkolů. To by totiž v této hře byla opravdu velká chyba.

Poslední druh karet, který najdete ve hře, jsou karty šťastné náhody. Ty se táhnou ve zvláštních případech, pokud to řekne hrací karta, nebo je většinou možné získat kartu šťastné náhody za splnění právě hlavního úkolu. Tyto karty jsou velmi silné a dokážou Vám zajistit bleskový posun na stupnici vítězů (pokud máte tu pravou kartu pro Vaše záměry). I proti těmto kartám dokáže působit nepřízeň osudu, kdy Vám Váš příští tah karty štěstěny znemožní.

 

Shrnutí

Jedná se o skvěle zpracované dobrodružství v Sapkowského světě Zaklínače. Budete se procházet přes všechna známá města z knih se svými hrdiny, kteří mají jasný úkol – splnit co nejrychleji co nejvíce svých úkolů, aby získali co největší počet vítězných bodů. Jak se ovšem říká: „Práce kvapná, málo platná.“ Platí to i zde a Vy budete muset občas přibrzdit a zvážit svou strategii, abyste za přispění svých schopností dosáhli maximálního účinku na desce.

Hra Zaklínač je ve svém jádru velmi nekonfliktní. I přes to, že obsahuje čtyři hrdiny, kteří spolu soupeří, pořád dává jasně najevo, že se nejedná o nepřátele a skutečně se jen předhánějí. Přímý konflikt mezi charaktery je téměř vyloučen (Marigold je specialista na žití z úspěchu jiných a přenášení svých problémů na ostatní). Na druhou stranu je ovšem pravda, že tento fakt neocení asi hráči, kteří dávají přednost hrám, kde se mezi sebou mohou charaktery „servat“, nebo si alespoň přímo uškodit.

Ve výběru charakterů do hry pak můžeme říct, že je skvělý, jelikož každý reprezentuje jednu skupinu zaklínačského světa. Na druhou stranu chápeme, že se najdou lidé, kteří by radši viděli Dijkstru, Vesemira, Yeneffer nebo další charaktery. Vzhledem ke stylu hry by tyto postavy však museli být defakto duplicitní k těm, co už hra nabízí.

Celkově je hra odpočinkovou záležitostí, u které se velmi dobře pobavíte, zahrajete si na známého hrdinu. Ačkoliv se zprvu tak nejeví, dokáže Vám zajistit – především ke konci – i velké herní napětí. Vřele tuto hru doporučujeme všem fanouškům fantasy a stolních her (nejen těm samozřejmě). Pro fanoušky polského zaklínače je pak tato hra Must-have (musíte mít)!

Tuto deskovou hru je možno zakoupit i v počítačové verzi například na stránkách gog.com (distribuce CD Projekt Red). Jelikož jsem však měl čest hrát obě verze, musím říct, že krásou a pocity se počítačová verze nemůže rovnat té deskové. Cena je však u PC verze nižší a je výborným doplňkem, pokud zrovna nemůžete hrát Zaklínače fyzicky na stole.

Pokud Vás naše recenze navodila k nákupu této hry, můžete tak učinit za velmi hezkou cenu přímo na tomto linku: Ronegor - zaklínač.

 

Galerie:

     

     

     



Herní portál od hráčů pro hráče
Copyright © TauriGaming 2015-2017
All Rights Reserved TauriGaming.cz