Kategorie článků
SPONZORING



PARTNEŘI


Agonyho Koutek - hardcore Co-Op aneb co mi chybělo

 

Je tomu zhruba týden, co jsem si pořídil hru Helldivers. Přemýšleli jsme s kolegou z redakce (no, koukám na tebe Infro!), že bychom si zahráli nějaký dobrý co-op. Při prohledání našich steamových zásob jsme neshledali nic takového, na co bychom měli extra náladu (člověk by čekal, že při 530 hrách v knihovně se to nemůže stát). V následném rozjímání a hledání jsme pak narazili na tento titul.

 

Hra jako taková nemá příběh. Tedy pokud se nerozhodnete považovat za příběh jednu válku za druhou, k nimž přispívají všichni hráči hrající Helldivers. Jste v podstatě vrženi do světa, kde dobýváte v různých sektorech různé planety. Co mě ovšem velmi osvěžilo, pobavilo a především potěšilo byla míra "co-opovosti", jakou dokázali tvůrci do této relativně malé záležitosti dostat.

Hra sama o sobě je dost velkou výzvou a ani by mě nenapadlo jí zařadit mezi hry jednoduché. Je proto nutné, aby se členové týmu navzájem podporovali. A to jak zásobami, tak i ohleduplností. Do hry je zakomponována nekompromisní střelba do vlastních řad. A nejedná se o míru, kdy salva, která by dokázala jinak zabít deset nepřátelských behemotů, poškodi vašemu kolegi jen lehce barvu na brnění. Máte možnost svého kolegu zastřelit jedinou ranou (v případě výbušnin pak často přiberete i sebe a možná i někoho dalšího).

Na podporu svoji a svého týmu máte takzvané strategemy (of-map posily, kterými oživujete i padlé spolubojovníky). Obdoby těchto stratagemů můžete nalézt v mnoha hrách. Ve hře je kooperace zdůrazněna i na zbraních, kdy při využití těžkého raketometu je ideální, pokud rakety na přebíjení nese váš kolega a ne vy samotní (můžete i vy, ale přebíjení je mnohem delší). Zároveň i nepřátelé, hlavně elitní, jsou koncipováni na spolupráci (především když dojdou těžké rakety).

Hra je navíc doplněna o takové drobnosti, jako že při sbírání zbraně ze země máte v ruce automaticky tuto zbraň a nesmíte ji zapomínat přehodit za svou původní. Zvláštní je, že u většiny her jsem si stěžoval na fakt, že zbraň se mi nechá původní a sebraná se zařadí do inventáře, což neodpovídá realitě. Když pak tento fakt někdo zohlednil, byl jsem zprvu vyveden z míry. Jak říká kolega Infro - asi jsme již změkčilí.

Důvod proč celý tento článek píšu je, že stále ještě se dají najít hry, které mají smysl pro detail (například zásobník raket co nesete na zádech skutečně obsahuje počet raket k dispozici) a ohled na reálné postřehy například při sbírání zbraní. Friendly fire v této hře je excelentní doplněk, díky kterému nemohou všichni jednoduše naběhnout a střílet jeden přes druhého.

Když to podám ve zkratce, tato hra mi v podstatě nabízí všechny ohledy kooperativní hry, které ve větší či menší míře postrádám u ostatní, někdy až jen rádoby, kooperací. Největší měrou se na tom podílí suveréní friendly fire, který, nechápu proč, ke co-opům podle většiny tvůrců her asi nepatří. V poslední době tak mohu nabídnout z vlastního repertoáru asi jen hru Vermintide, která střelbu do vlastních zohlednila. A stalo se tak jen v nejvyšších obtížnostech a pouze v malém množství. Pokud si totiž ve hře Helldivers váš kolega stoupne a nevšimne si, že mu na hlavu míří vaše zásilka se zásobami, je to jednosměrná jízdenka do oživovacího procesu. Skvělý fakt také je, že pokud zemřete, může vás přivolat zpět do boje jen někdo z živých.

A moje tématická otázka zní: Opravdu již hráčská komunita natolik zpohodlněla, že jí bohatě vystačí hry, kde se zmáčkne tlačítko a nemusíte v podstatě nic řešit, jelikož vlastní nezraníte a každý zásah nepřítele je na bonus? Nebo se jedná v co-opech o fakt, že vývojáři nechtějí zavádět tyto prvky kvůli zvýšení náročnosti na tvorbu hry? Jsem hrozně rád, že Infro narazil na tuto hru. Sama hra je uvedena jako hardcore co-op. Tomu dávám plně zapravdu, nicméně mám pocit, že to co se dnes hráčům podává jako hardcore, byl za mých mladých let normální průběh hry.

Jak to máte s kooperačními hrami vy? Hrajete co-opy? Jste spokojeni do plné míry s tím, co vám dnešní hry podávají jako kooperativní zaměření? Jak to vidím já, tak se u většiny co-op her dnešní doby jedná spíše o naznačení faktu: v této hře se neubližuje kamarádům. Jen víc takových her, jako jsou Helldivers. Pokud máte odlišný názor, budeme rádi, pokud se s námi podělíte buď v komentářích, nebo klidně na našem foru.

Přiznávám, že článek se může jevít spíš jako hodnocení hry Helldivers, ale pro mě osobně to je zlatá ryba v moři co-op her. Kdybych si měl od ní nechat splnit tři přání, pak by to byly tři další hry s tak silným kooperativním zaměřením jako mají právě Helldivers.



Herní portál od hráčů pro hráče
Copyright © TauriGaming 2015-2017
All Rights Reserved TauriGaming.cz