Kategorie článků
SPONZORING



PARTNEŘI


Agonyho koutek ve vesmíru, aneb mé první EVE zkušenosti

 

Konkrétně nad EVE Online jsem hloubal a přemítal již nějakou dobu a především mě vždy zajímalo, jak celá hra vlastně funguje (především vzhled GUI, ovladatelnost a podobné prvky). Tento týden se mi naskytla skvělá příležitost (nenapadla mě jediná hra, kterou bych měl zrovna chuť spustit) k prozkoumání tohoto vesmíru.

První co mě upoutalo, byla možnost stáhnout pouhých cca 300 MB a hra byla připravena ke spuštění. Vyškolen Battle.netem a WoW jsem si říkal, že se stáhl základní balíček, hra je hratelná, nicméně během hraní a na pozadí se bude stahovat průběžně kompletní hra. Zde mě čekalo první překvapení. Hra si skutečně další herní části stahuje, ale pouze pokud na ně narazíte přímo ve hře a hra je tedy musí stáhnout. Nutno podotknout, že tento systém mě velmi překvapil a ne zrovna mile. Nakonec jsem díky Infrovi pochopil, že se dá nastavit stažení kompletní hry a nemusíte tak již čekat na nic dalšího. Tato možnost je ovšem rafinovaně schována do nastavení launcheru (absolutně nechápu proč).

V tomto bodě bych rád zmínil moje dva mentory/průvodce po světě EVE. Jsou jimi Mr. Infro (který mě vlastně do EVE dostrkal) a Gusko, který mi zvládl během první hodiny a půl nákupu na marketu (loď a vybavení) kompletně rozvařit mozek všemi možnými informacemi o herních mechanismech, možnostech obchodování, souvislostech ohledně výbavy a dalšími. Skutečná rána z milosti pro mě byla pak v bodě, když mi po dvou hodinách mentoringu oznámil, že mi vlastně ještě nic nevysvětlil. Samozřejmě trochu přeháním a Guskovi tímto velice děkuji za vyčerpávající výklad a pomoc v prvních krocích v EVE. Hlavně bez absolutně základního přehledu GUI (především seznamu věcí v pravém horním rohu) a boje bych byl ztracen a hra by pro mě ztratila kouzlo, předpokládám, během půl, maximálně jedné hodiny.

Co Vás uvítá do hry jako takové? Samozřejmě tutorial. Dle mě předaných informací je tutorial de facto zkouška dospělosti pro EVE. Pokud ho přežijete, je dost dobře možné, že si hru zamilujete. Mnohem pravděpodobnější je ovšem fakt, že vám hlava exploduje díky velmi neprofesionálně zpracovanému tutorialu, který mimo jiné odkazuje na oblasti GUI, ke kterým mírně opomene dát také cestu skrz GUI, nebo například odkazy na tlačítka, která se nazývají úplně jinak (možná se tak nazývali ve starších verzích GUI). Informace všeobecně jsou pak poněkud neučící. Během prvního okna tutorialu útoku na nepřítele jsem stihnul zemřít. Hra mi opomněla jaksi sdělit - nějak přesněji - jak na zmíněného nepřítele mám zaútočit. Před svým skonem jsem ale měl možnost sledovat pěkné světelné efekty (u kterých jsem až později pochopil, že se jedná o nepřátelskou palbu směrem na mě).

Grafika hry je opravdu velmi příjemná na pohled. Nesnaží se vám na sílu vnutit nějaké prapodivné efekty, jen aby zaměstnala vaše nudící se shadery. Při putování v rámci systému máte pěkně vyvedenou animaci ubíhajícího vesmíru. Při přesunu mezi systémy se vám pak změní celé pozadí vesmíru, které vidíte. Celkově se mi grafika opravdu velice líbí a je velmi příjemná i při večerním hraní, kdy nemá žádné rušivé elementy, které by vám chvílemi vypalovaly oči.

Co jsem spatřoval jako velmi nesmyslný nedostatek (odstranitelný dle mého názoru i v průběhu času) bylo otáčení kamery ve vesmíru. Horizontálně se loď může protáčet, jak jen chce, ale díky posunu kamery jsem zjistil, že vesmír ve hře EVE jasně rozlišuje nahoře a dole. Je to dáno tím, že kameru otočíte vertikálně vždy maximálně v rozmezí 180 stupňů a poté narážíte na neviditelnou bariéru. Stejný problém má i vaše loď. Ve výsledku to samozřejmě ničemu nebrání, aby se loď nemohla pohybovat plně 3D ve vesmíru. Nicméně to na mě působilo jako velký nedostatek a je tím - pro mě osobně - poněkud pochroumán pocit volného vesmíru.

Vyzdvihl jsem zde nedostatky, to uznávám, ale na druhou stranu mi těch několik hodin v EVE online dalo naprosto jasnou představu o tom, proč u toho lidé tráví roky. Je to opravdu krásně provedený sandbox, který vás hodí do vody a nechá vás přijít na to, jak se v něm plave - úplně stejně jako Elite: Dangerous (jehož jsem velkým milovníkem). Pro mě osobně je Elite: Dangerous dnes již asi i přitažlivější. A to především svou - víceméně - jednoduchostí. Stejně jako EVE, dává možnost být, čím chcete, ve vesmíru, který vám nic nedá zadarmo a s ničím vám nepomůže. Je to ovšem spíše z čistě praktických důvodů (omezený volný čas a zaměstnání). Elite je totiž založeno na stylu one-time-payment, neboli zaplatíte si hru a nic víc.

Abych řekl celou pravdu, momentálně jsem velmi nalomen ke koupi prvního subscriptionu EVE Online, který ve mě koliduje s plánem zaplatit si nový expansion pro WoW a jeho game time. WoW je dlouholetá láska a stejně nakonec vyhraje, takže aktuálně řeším, jestli chci platit obě subscription. :) Takže celkový dojem, jaký ve mě EVE zanechalo, je pozoruhodný. I přes všechny vady, kterých jsem si všimnul během prvních pár hodin, mám nutkání u této hry zůstat, protože z ní člověk cítí, že ač se bude činnost jevit trochu stereotypní v budoucnu, je to pořád vesmír a PVP eventy zde nabízí opravdu velkolepé podívané a příležitosti. Tato hra má skutečně co nabídnout, pokud jste fanoušek sandboxů a navíc vesmíru.

Velice uvítáme vaše názory na tuto hru, které byste nám chtěli zanechat níže v komentářích a článek uzavřeme velmi dobře známým povelem od kapitána Jean-Luc Picarda: ENGAGE!

 



Herní portál od hráčů pro hráče
Copyright © TauriGaming 2015-2017
All Rights Reserved TauriGaming.cz